מאיזה סוג עץ לבנות פרגולה?

הבית הוא המקדש שלכם! אל תתפשרו על ספקים זולים בלי ניסיון!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב

פרגולה טובה צריכה לשרת אותנו במשך שנים רבות, במינימום של תחזוקה והוצאות אחזקה. אלומיניום הוא כמובן אופציה מצוינת, אבל אם אתם בוחרים לבנות פרגולה מעץ, כדאי שתבחרו בעץ שהוא לא רק יפה, אלא גם עמיד לאורך שנים.

freepik

מה הופך עץ מסוג מסוים לעץ טוב לבניית פרגולות?

ככלל, היות ואנחנו מדברים על חומר טבעי, הרי שיש לו עמידות מוגבלת לתנאי סביבה ומזג אוויר. לדוגמא, אם אתם גרים בעיר כמו פתח תקווה, יש להניח שאתם סובלים מקיץ חם ולח. לו הייתם גרים באזור ההר, מזג האוויר היה יבש יותר, אבל הייתם מקבלים גשם. אם אתם גרים בנגב, בו כמות המשקעים נמוכה, פחות תטריד אתכם ספיגת המים של העץ, אבל תצטרכו לשים דגש על עמידות בשמש ובפני יובש קיצוני.

המשמעות בדוגמא הזו היא שהעץ שבו אתם בוחרים צריך להיות עמיד בתנאי לחות, שהוא לא יספוג הרבה מים, יתעקם בתנאים אלה או יתעוות. אם תבחרו נגר מקומי, כמו למשל נגר בפתח תקווה, הוא ידע באיזה עץ לבחור כך שיהיה עמיד בתנאי מזג האוויר המקומיים.

 

נגרים מומלצים בפתח תקווה מחכים לכם באתר בזק 144 עסקים. היכנסו עכשיו!

 

עץ כבד מול עץ קל

ברוב המקרים, עץ כבד, בעל צפיפות סיבים גבוהה, יהיה עמיד יותר לפגעי מזג אוויר מאשר עץ קל, שאינו צפוף. אורן פיני הוא עץ יחסית קל. יחסית למה? בוודאי שיחסית לאיפאה, למשל, או טיק בורמזי, אבל לא רק להם, אלא למרבית העצים שקיימים בשוק.

עצים בעלי צפיפות סיבים גבוהה, אחידים וישרים הם לרוב גם בעלי עמידות גבוהה בפני מזיקים.

מסיבה זו הם דורשים פחות אחזקה וטיפול מונע בפני מזיקים, אבל לא רק: הם גם סופגים פחות מים, למשל, ומידת העיוותים שהם מקבלים בחום ובשמש היא נמוכה יותר.

לעץ בעל צפיפות סיבים גבוהה, במיוחד כאשר הוא בפורמט של "עץ מלא" או 'גושני', וכאשר הוא מגיע בצורת קורות עבות ואחידות, יש מראה יפה. הוא קל לצביעה ואינו סופג כמויות גדולות של ורניש או צבע (אם מתעקשים לצבוע אותו) והוא לא דורש אחזקה תכופה וצביעה, ליטוש או שיוף.

האם יש חסרונות לעצים בעלי צפיפות גבוהה?

כן. בהחלט.

המשקל שלהם גבוה יותר ולכן קצת קשה יותר לעבוד איתם. הם גם צומחים לאט יותר ולכן הם נדירים יותר ומחירם גבוה יותר – הרבה יותר גבוה.

לדוגמא, אם מחירו של מ"ר אורן פיני הוא כמה מאות שקלים, הרי שמחירו של מטר טיק יכול להיות פי חמישה ושישה מזה – אלפי שקלים למ"ר. אם אתם מתכננים פרגולה של 10 מ"ר – וזו לא פרגולה גדולה במיוחד, מדובר על הפרש בהוצאה על חומרי גלם בלבד, של 20,000 – 25,000 ש"ח.

גם העיבוד והעבודה עם עצים צפופים וכבדים הן יקרות יותר. משך הזמן שדרוש לקדיחת חור או ניסור של עץ כבד שונה מאוד מזה של אורן. הדברים האלה נראים לנו 'קטנים', אבל בסופו של דבר הכול נמדד במושגים של שעות עבודה, ולכן גם של כסף.

באיזה סוג עץ לבחור כדי לבנות פרגולה?

השקלול צריך להיות עלות מול תועלת, והשיקולים צריכים לכלול גם דברים כמו משך הזמן שבו אתם עומדים או מתכוונים לגור בבית ועד כמה אתם מוכנים להשקיע באחזקה.

אם אין לכם בעיה לבנות פרגולה חדשה בכל 10 – 12 שנים, למשל, הרי שעץ אורן פיני – מטופל, חשוב לומר – הוא אופציה מספיק טובה. אתם כן צריכים לקחת בחשבון שעץ כזה מתעוות די מהר ואפילו מתייבש ומתבקע והוא דורש אחזקה וצביעה לפחות פעם בשנתיים או שלוש.

אם אתם רוצים לבנות פרגולה שתחזיק מעמד מעבר לזמן הזה, קחו איפאה, דאגלס פיר או עץ ממשפחת הארזים. עצים אלה יחסית קשים (הארז יחסית רך), אבל הם עדיין נוחים לעיבוד. בנוסף, קל יהיה לכם לתחזק אותם ולא יהיה מסובך גם למצוא עץ ליצור ממנו חלקים חלופיים במקרה שמשהו ניזוק או נפגע.

לסיכום: בחירת עץ נכון לבניית פרגולה היא עניין של מקום מגורים, שימוש ותכנון של שנים מראש. יש לאזן בין הרצוי לבין המצוי מבחינה תקציבית ואז יש לבחור באנשי המקצוע הטובים ביותר לתכנון וביצוע הפרגולה.

 

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב

אז מה היה לנו בכתבה:
אהבתם? זה הזמן לשתף את המאמר!
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!